بیماری کبد چرب ممکن است خطر بیماری شریان کاروتید را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش دهد

22 مارس 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) رنج می‌برند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شریان کاروتید (سخت شدن سرخرگ کاروتید) باشند.

 ضخیم شدن سرخرگ کاروتید، همچنین با افزایش شیوع بیماریهای قلبی عروقی در ارتباط است. شریان کاروتید یک شریان اصلی تامین کننده‌ی خون به مغز است.

 محققان موسسه Salud Carlos III در اسپانیا، یکصد فرد میانسال که برای مدت طولانی به دیابت نوع 1 مبتلا بودند را تحت نظارت قرار داده و تأثیر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را در این افراد بر یکپارچگی شریان کاروتید بررسی نمودند.

 آنها دریافتند اگرچه ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در میان افراد شرکت کننده پایین است ( 12درصد در این گروه)، اما در افرادی که به NAFLD مبتلا هستند، نشانه‌هایی از carotid intima-media thickness یا IMT مشاهده می‌شود.

IMT یا ضخامت جدار اینتیما- مدیا شریان کاروتید، یک اصطلاح فنی است که به ضخیم شدن و سخت شدن دیواره‌ی سرخرگ کاروتید اشاره دارد که همراه با سایر فاکتورها، می‌تواند فرد را مستعد وقوع حوادث قلبی عروقی نماید.

 تشخیص افزایش IMT به تنهایی لزوماً نشانه‌ی خطر بروز وقایع قلبی عروقی نیست، مگر اینکه با افزایش CAC یا کلسیم اسکورینگ شرائین کرونر( آزمایشی برای تشخیص پلاک در سرخرگ) همراه باشد. این موضوع در پژوهش اخیر در نظر گرفته شد و نمره‌ی کلسیم عروق کرونر، علاوه بر آزمایش غربالگری ضخامت جدار اینتیما- مدیای شریان کاروتید، بررسی گردید.

بررسی نتایج نشان داد افرادیکه  به NAFLD مبتلا هستند دارای carotid IMT بالاتری در مقایسه با افراد بدون NAFLD می باشند، اما تنها تعداد کمی از افراد شرکت کننده دارای پلاکهای کاروتیدی مهم یا علایمی از عوارض میکرووسکولار همراه با افزایش ضخامت شریان کاروتید بودند. این بدان معناست که اگرچه به نظر می‌رسد ابتلا افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به بیماری NAFLD با سخت شدن بیشتر شریان کاروتید در ارتباط  است اما این به خودی خود پیش بینی کننده‌ی افرایش خطر ابتلا به بیماریهای  قلبی عروقی نمی باشد.

 محققان ابراز داشتند که به مطالعات بیشتری برای تایید یک رابطه‌ی علیتی مستقیم نیاز دارند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/fatty-liver-disease-may-up-carotid-artery-disease-risk-in-type-1-diabetes-95656652.html